بک لینک چیست؟
بک لینک چیست؟ چگونه بهترین بک لینک ها را بسازیم؟
اگر به سئو اهمیت میدهید، مهم است که یک آنالیز جامع از بکلینکهای خود داشته باشد و نقاط قوت و ضعف سایت خود را پیدا کنید. بکلینکهای خوب به شما کمک خواهند کرد تا در گوگل و سایر موتورهای جستجو رتبه بهتری را کسب کنید. از طرف دیگر، بکلینکهای بد میتوانند باعث کاهش رتبه شما در موتورهای جستجو شوند و حتی وبسایت شما را نیز پنالتی کنند. بنابراین برای اجتناب از قرارگرفتن در موقعیتهای ناخواسته، باید همیشه یک تناسب معقول میان بکلینکهای بد و خوب برقرار کنید.
اما قبل از هرچیزی، بک لینک چیست؟
بکلینک همان لینکی است که یک سایت، از یک سایت دیگر دریافت میکند. بکلینکها تاثیر به سزایی در بالا رفتن رتبه سایت شما در موتورهای جستجو داشته و از همین جهت است که در فرآیند سئو، بسیار مورد توجه قرار میگیرند. موتورهای جستجو از فاکتورهای مختلفی برای نشان دادن یک سایت در نتیجههای جستجو استفاده میکنند. کسی دقیقا نمیداند که بکلینکها در این زمینه چقدر تاثیر گذار هستند اما در طول زمان ثابت شده که بکلینکها اهمیت بسیار زیادی دارند.
یک نکته مهم این است که بکلینکها حتما باید طبیعی بوده و کیفیت بالایی داشته باشند. درواقع کیفیت بکلینکها از تعداد آنها اهمیت بیشتری دارد و در بالابردن رتبه سئو سایت شما تاثیرگذارتر هستند.
برای مثال وبسایت A، سایت یک رستوران است و از طرف سایت B که در مورد غذا محتوا تولید میکند، بکلینک میگیرد. این پروسه، یک بکلینک طبیعی و ارزشمند برای سایت A ایجاد میکند و در بالا رفتن رتبه این سایت در نتایج جستجو تاثیرگذار است.
علاوه بر این، بکلینکها میتوانند مثل یک مکالمه در فضای وب باشند.
مثلا فرض کنید یک بلاگر درباره رویدادهای ورزشی یک مقاله مینویسد. در همین حین یک بلاگر دیگر یک مقاله دیگر در همین زمینه مینویسد اما به طور کلی با نظر بلاگر اول مخالف است. ولی در هر صورت به مطلب بلاگ اول بکلینک میدهد. حال اگر مطلب بلاگر دوم بیشتر مورد توجه قرار گیرد و در سایتهای بیشتری بکلینک دریافت کند، در عین حال روی بلاگر اول هم تاثیر گذار است. زیرا ارزش بکلینکی که وبلاگ اول دریافت کرده بالاتر میرود و به شکل تصاعدی، سئوی هردو وبلاگ بهتر از گذشته میشود.
حالا که با بکلینک آشنا شدید، بهتر است بدانید که همه بکلینکها خوب نیستند. در واقع ما بکلینک بد هم داریم و در ادامه توضیح میدهیم که چطور بکلینک خوب را از بد تشخیص بدهیم.
بکلینک خوب و بد چیست؟
بکلینک خوب به بکلینکی گفته میشود که از یک وبسایت معتبر و قابلاعتماد به وبسایت شما داده شود. هرچه که گرفتن بکلینک از منابع معتبر سختتر باشد، قطعا ارزش آن نیز بیشتر است. بکلینک گرفتن از وبسایتهایی که بهراحتی به سایر وبسایتها بکلینک میدهند قطعا هیچ مزیت رقابتی برای شما ندارد. از ویژگیهای یک بکلینک خوب، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- باید از یک وبسایت مرتبط با صنعت شما داده شود
- لینکهای درون محتوا بهتر هستند
- دریافت لینک از مقالات بلند و باکیفیت از ارزش بسیار بالایی برخوردار است
- برای سئو، بکلینکها باید dofollow باشند. البته لینکهای nofollow نیز بد نیستند. نوفالوها میتوانند باعث ارجاع ترافیک به وبسایت شوند، اما نمیتوانند در بهبود سئو موثر باشند. لینکهای nofollow نباید بهعنوان لینکهای بد تلقی شوند
- بکلینک وقتی ارزشمند است که از طرف ویراستار افزوده شود
- وبسایتی که به شما لینک میدهد باید دامین اتوریتی خوبی داشته باشد و در شبکههای اجتماعی نیز فعال باشد
در طرف مقابل، بکلینک بد آن است که دستورالعمل گوگل برای بکلینکها را نقض کند. این نوع بکلینکها معمولا نتیجهای جز پنالتی شدن وبسایت در پی ندارند. موارد آورده شده در زیر ازجمله نشانههای بکلینک بد هستند:
- لینک از یک وبسایت غیر مرتبط به شما داده شود. مرتبط بودن بسیار اهمیت دارد
- لینک از یک صفحه با محتوایی ضعیف با شما داده شده است
- لینکهایی که از طرف وبسایت جریمه شدن توسط گوگل به شما داده شوند
- لینکهای به تعداد زیاد و لینکهای فوتر میتوانند باعث پنالتی شوند
- تبادل لینک ممنوع است!
- وبسایتی که به شما لینک میدهد، دامین اتوریتی پایینی دارد
- بکلینک از یک شبکه وبلاگی به شما داده شده است
- بکلینکهای ویجت بد هستند و باید nofollow باشند
- بکلینکهایی که برایشان پولی پرداختشده باشد. رسانههای تبلیغاتی باید از ویژگی nofollow استفاده کنند
- بک لینکهایی که از دایرکتوریهای محتوا داده میشوند هم بد هستند
- بکلینکهایی که از طرف وبسایتهای هک شده داده میشوند یا در CSS مخفی باشند
- بکلینکهایی با آنکر تکستهای بیشازحد بهینهشدهاند، میتوانند باعث پنالتی شوند
- بکلینکهایی که بهصورت خودکار ایجاد میشوند مضر هستند
اما چرا همه بکلینکها خوب نیستند؟!
متاسفانه از دیدگاه بسیاری از آژانسهای سئو، تمامی بکلینکها ارزشمند هستند. درصورتیکه در واقعیت چنین نیست. البته این دیدگاه تا حدی از سیاستهای پیشین گوگل نشات میگیرد. اما گوگل در سالیان اخیر سیاستهای جدیدی را در زمینه بکلینک در پیش گرفته است که آژانسهای سئو باید از آنها آگاه باشند.
موتور جستجوی گوگل اکنون وبسایتهایی که از لینکهای اسپم استفاده کنند را جریمه میکند. بکلینکها اکنون بهعنوان یکی از فاکتورهای موثر در رتبهبندی وبسایت موردنظر هستند و دلیل حساسیت این موتور جستجو روی بکلینکها نیز همین است.
خرید بک لینک ارزان
- ۹۷/۰۸/۱۰